X

Okienko w dachu – więcej doświetlenia z dachu

Okienko w dachu

Okienko w dachu: Więcej światła dziennego dla wnętrz. Zastosowanie w nowoczesnej architekturze.

Światło nie tylko spełnia niezbędną funkcję użytkową, zapewniając widoczność i komfort w codziennym życiu, ale również odgrywa kluczową rolę jako element wzbogacający estetykę przestrzeni mieszkalnych i biurowych.

Okienka w dachu zarówno otwierane jak i nieotwierane zamówisz bezpośrednio u producenta w Firmie Gulajski – Zadzwoń: Tel/fax.: +48 513 528 235

Maksymalizacja naturalnego światła w głębokim wnętrzu poprzez okienko w dachu

Jak można przekształcić dwupiętrowy budynek o niekorzystnym układzie, z głębokością niemal sześciu metrów i długą, podłużną ścianą przeciwpożarową o długości około 18 metrów, tak aby każde pomieszczenie cieszyło się dostępem do naturalnego światła przez cały dzień? To wyzwanie stanęło przed katowickim architektem podczas renowacji budynku mieszkalnego w jednej z centralnych dzielnic miasta.

Projekt rozpoczął się od reorganizacji przestrzeni wewnętrznej. „Pierwszym krokiem było przesunięcie wejść do wnętrz, aby umożliwić maksymalne przenikanie światła dziennego przez okna fasady do przestrzeni życiowych“, wyjaśnia architekt. W dalszej kolejności powiększono istniejące okna i dodano nowe. Na parterze zainstalowano dodatkowe okno, odtworzono dwa częściowo zamurowane otwory okienne, usunięto niepotrzebne przegrody, a także zamontowano szklane drzwi oraz dwa duże, stałe szyby sięgające od podłogi aż do sufitu.

Naturalne oświetlenie poprzez nowe okienko w dachu

Architekt zastosował podobne rozwiązania w przypadku dachów budynku w centrum Katowic: do trzech istniejących okienek w dachu dołączył cztery nowe, wycinając otwory w pokryciu dachowym. Architekt dokonał również przebić w licznych ścianach i sufitach, co pozwoliło na doświetlenie nie tylko pomieszczeń bezpośrednio pod świetlikami. Na przykład, dzięki jednemu ze świetlików, naturalne światło dociera do klatki schodowej łączącej parter z pierwszym piętrem przez atrium na poddaszu.

Pokój wewnętrzny na parterze, pozbawiony bezpośredniego dostępu do światła zewnętrznego, otrzymuje światło dzienne dzięki otworowi w ścianie, który łączy go z sąsiednim pomieszczeniem. „Symulacja zmian konstrukcyjnych i efektów świetlnych za pomocą modelu roboczego była niezwykle pomocna. Często korzystam również z rysunków perspektywicznych“, opisuje architekt swoje metody pracy. Czasami wymaga to sporej dozy odwagi, jak w przypadku, gdy zdecydował się na wybicie otworu w suficie, aby przetestować możliwości oświetleniowe – i ostatecznie cieszył się z pozytywnego wyniku eksperymentu, pozostawiając okienko w dachu jako stały element konstrukcyjny.

Eliminacja barier dla światła dziennego z okienek w dachu

W pomieszczeniach architekt zredukował do minimum elementy, które mogłyby blokować przepływ światła. Na przykład, zdecydowano się na usunięcie drzwi pośrednich, a inne potencjalne przeszkody dla światła wykonano z materiałów częściowo przezroczystych, takich jak perforowane schody drewniane z minimalistycznymi balustradami. Ściany pokryte tynkiem wapiennym i malowane mineralną białą farbą nie tylko wzmacniają lekką, przestronną atmosferę, ale odgrywają również kluczową rolę funkcjonalną, jak wyjaśnia architekt: „Nowe okienka w dachu są umiejscowione tak, aby przynajmniej jedna ich strona wypłukiwała ścianę. To z kolei służy jako powierzchnia odbijająca światło.“ Dzięki zastosowaniu różnych poziomów i struktur, wiele białych elementów wnętrza eliminuje monotonię.

Eliminacja barier dla światła dziennego z okienek w dachu

Projektowanie odbić i cieni z okienek w dachu

W niektórych przypadkach, na przykład, częściowo zawieszony sufit, który kryje instalacje, krzyżuje się z nowym kominem umieszczonym w centralnej części pomieszczenia. Do komina przylega niższy kanał kablowy. Zarówno komin, jak i kanał są obudowane z obu stron podstawami, tworząc funkcjonalne półki. Czasem widoczna jest stalowa belka, innym razem otwór drzwiowy jest wykończony wpuszczoną obudową. Te elementy konstrukcyjne generują cienie rzucone przez naturalne światło, które ewoluują w ciągu dnia, nadając pomieszczeniom dynamikę i głębię.

Po zmroku, gdy naturalne światło ustępuje miejsca ciemności, sztuczne oświetlenie przejmuje rolę oświetlenia. „Nie źródła światła są ważne, ale efekt świetlny“, podkreśla filozofię projektanta. Dlatego w obszarze okienka w dachu zamontowano kilka dyskretnych lamp wiszących lub kinkietów, które są prawie niewidoczne z poziomu salonów. W całym budynku znajduje się tylko kilka miejsc, z których można bezpośrednio obserwować okienko w dachu, co dodatkowo podkreśla subtelność projektu oświetleniowego.

Sztuczne oświetlenie dyskretnie wkomponowane w okienka w dachu

Ogromna powierzchnia szklana podzielona jest jedynie przez wzdłużny grzbiet i belkę konstrukcyjną. Ciągłe szklane panele, rozciągające się od grzbietu do okapu, formują lekko pochylony dach dwuspadowy, wykorzystując naturalną zdolność deszczu do samooczyszczania. Aby utrzymać wrażenie „bycia na zewnątrz“, szklany dach został zintegrowany z istniejącą ścianą w rejonie okapu. Specjalny tynk akustyczny na ścianach nawiązuje do zewnętrznego tynku.

Źródła sztucznego światła nie dominują w przestrzeni, lecz są subtelnie umieszczone w tle. „Zamiast montować oświetlenie bezpośrednio pod szklanym dachem, wykorzystaliśmy statyczną konstrukcję dachu jako element oświetleniowy, wyposażając ją w paski LED“, wyjaśnia architekt. Sztuczne światło, docierające również do dawnego ogrodu z sąsiednich korytarzy przez otwory w ścianach, zapewnia nocą wystarczające oświetlenie atrium, tworząc spójną i funkcjonalną całość.

Pierwszeństwo dla światła dziennego z okienek w dachu

Dwie przestronne sale treningowe, zlokalizowane na wcześniej niezagospodarowanym poddaszu budynku, robią równie duże wrażenie co główna sala akademii muzycznej. Ich oświetlenie zapewniają modułowe okienka w dachu rozmieszczone symetrycznie po obu stronach grzbietu dachu. „Odkryliśmy częściowo zachowaną historyczną konstrukcję dachową, którą nie tylko postanowiliśmy zachować, ale również eksponować“, mówi Architekt. „Nie chcieliśmy jednak skazywać muzyków na pracę w ciemnym pomieszczeniu o kinowej atmosferze.“

Pierwszeństwo dla światła dziennego z okienek w dachu

W miejscach, gdzie zachowała się oryginalna konstrukcja dachowa, sufit otwarto aż do grzbietu dachu, a wcześniej zaspawane belki są teraz widoczne. Między nimi zamontowano sztuczne listwy świetlne. W innej części budynku stworzono drugą, nieco mniejszą salę treningową, która stanowi nowoczesny kontrast pod zupełnie nowym dachem bez przeszkód w postaci belek. Tutaj, lekkie pasma świetlne są zintegrowane z mikroperforowanym obiciem dębowym izolujących ścian, tworząc efekt wydłużonych promieni światła, które prześwitują przez okienko w dachu.

Stosowanie jasnych kolorów i materiałów

W całym obiekcie, nie tylko w sali konferencyjnej i dwóch salach treningowych, przeważają jasne barwy – od bieli, przez krem, po beż. Ściany pokryte są tynkiem wapiennym, jako podłogi zastosowano ekskluzywne spieki kwarcowe i deski dębowe. „Zależy nam na zachowaniu duszy tego miejsca. Dlatego kluczowe było dla nas utrzymanie monastycznego dziedzictwa. Kontynuacja prac z wykorzystaniem istniejących elementów i materiałów, a także odpowiednie wyeksponowanie nowości, jest dla nas istotna“, wyjaśnia architekt.

Autor: Tomasz Matuszek; Dział Marketingu - Firma Gulajski


admin: